Välkommen till min blogg

Varmt välkommen till min blogg! Jag har skapat denna för att ha lite roligt, dela foton och annat med andra intresserade. Som nämns i min profil älskar jag hundar, promenader, min lilla familj och torpet. Alla foton som visas på min sida är tagna av mig själv (IB Linnea) om inte annat anges. Min mor hette Elsa Linnea därav namnet på min blogg!
Du får gärna kommentera mina inlägg och kan välja om du vill vara anonym eller uppge en adress till egen blogg eller e-postadress.

OBS: Alla bilder i inläggen kan klickas upp till större storlek.



söndag 1 april 2012

Södra Stationsområdet - Stockholm

Min arbetsplats är belägen vid Södra Stationsområdet i Stockholm. Det är spännande kvarter då de gamla husen blandas med det nya. En spännande arkitektur hel enkelt. Mitt absoluta favorit hus har nog fotograferats uppifrån och ner samt nerifrån och upp.




I huset finns också ett spännande halvmånefönster som pryds av en segelbåt!


Eller om jag åker 6 trappor upp i Södra Stationsbyggnaden så får jag en magnifik utsikt, så huset är även förevigat uppefrån.



Det finns många bilder kvar att ta då utsikten sträcker sig ändå bort till Stadshuset. Så någon dag då himlen är blå och solen skiner ska jag ta med mig både stativ och min kamera utrustad med tele-objektiv.

Mitt emot mitt favorithus som är byggt 1906, samma år min mor föddes, står det relativt nybyggda.
Med sin gavel prydd 1993, alltså 97 år senare. Men de tycks trivas bra ihop och samsas i gatubilden.










.


Gammalt möter nytt och kombinationerna blir fina!

Södra stations huset går verkligen inte av "för hackor"

Det är ett spännande hus med vackra stora glasade "fönster" nästan som fasader. Den nedre delen av huset är smyckat med blänkande "granit" eller jag vet inte vilken slags sten det är. Bara att det är vackert!




"Haglunds Pinne" skymtar borta vid Medborgarplatsen, även tornet på Katarina kyrka går att fånga en sådan här extremt klar och fin dag.


Hustak, gavlar, fasader kantar min väg på vägen till eller från T-banan vid Maria Torget, eller under en kortare lunchpromenad. Min kamera följer alltid med mig, i varje fall den jag kallar för den "lilla" Lumixen.

.Det finns hur mycket som helst att beskåda och föreviga bara runt några få kvarter. Det är nog tur att himlen är mulen ibland och både jag och kameran får vila.



6 kommentarer:

Ammis sa...

Häftiga bilder. Tänk vad man har missat för att man inte sett upp!!

Erik Semlan sa...

Finns verkligen många vackra hus och fönster på Södermalm.
Härligt att se. :-)

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Tack för en rundtur i Sthlm så här på söndag kväll :)

juanna sa...

Som vanligt njutbara bilder o bra presentation.
Du borde ta en tur med luftballong! Det är så oerhört mkt spännande att se från fågelperspektivet.
Tak / takinnehåll / gårdar som man inte kan ana från "utanförskapets grodnivån".

Startat ordlös Lördag - du / alla är välkomna med fotobidrag som uppfyller temats krav.
http://ordloslordag.blogspot.se/

Linnéa sa...

Håller med dig, men luftballong!!! Hu, jag har höjdskräck! Skulle nog ligga på botten av korgen! Missa allt med andra ord.

Pysselfarmor sa...

;-))

det är också hemma för mig! rör mig precis i de kvarteren också som du vet...
ha en skön ledighet!