Välkommen till min blogg

Varmt välkommen till min blogg! Jag har skapat denna för att ha lite roligt, dela foton och annat med andra intresserade. Som nämns i min profil älskar jag hundar, promenader, min lilla familj och torpet. Alla foton som visas på min sida är tagna av mig själv (IB Linnea) om inte annat anges. Min mor hette Elsa Linnea därav namnet på min blogg!
Du får gärna kommentera mina inlägg och kan välja om du vill vara anonym eller uppge en adress till egen blogg eller e-postadress.

OBS: Alla bilder i inläggen kan klickas upp till större storlek.



fredag 6 april 2012

Recept - Provencalska Ägg

I-B Linnéas påsk- kaloribomb


PROVENCALSKA ÄGG
4 personer
Sätt ugnen på 200 grader.

Drygt 300 g rökt skinka gärna stora skivor
200 gr skivad ost, herrrgård, präst eller annan
8 ägg
Ca 3 tsk dijonsenap
1 1/2 dl - 2 dl grädde
Massor av klippt persilja

Smörj en stor ungsfast form eller 2 mindre
   Vik skinkskivorna och täck formen, formarna
Skiva osten över så det täcker
Knäck ett ägg i taget i en kaffe kopp och häll dem varsamt på osten, så de fördelar sig över formen.

Ställ in formen i ugnen och låt äggen stelna något, (vitan kan lägga sig)
Vispa ihop grädden med den franska senapen

Ta ut formen, formarna skeda grädden med senapaen mellan äggen, snåla inte, höj ugnstemp till ca 225 grader.

In med formen i ugnen igen ca 10 - 15 minuter.

Lite färg ska den ha, strö massor av persilja över och servera med sallad och bröd 





GLAD PÅSK

2 kommentarer:

Ammis sa...

Alltid lika gott men ack så mäktigt

BP sa...

Tack du för receptet. Låter ju kanooon enkelt. Mums. Lunch imorgon = avklarad:-)
Tack!