Välkommen till min blogg

Varmt välkommen till min blogg! Jag har skapat denna för att ha lite roligt, dela foton och annat med andra intresserade. Som nämns i min profil älskar jag hundar, promenader, min lilla familj och torpet. Alla foton som visas på min sida är tagna av mig själv (IB Linnea) om inte annat anges. Min mor hette Elsa Linnea därav namnet på min blogg!
Du får gärna kommentera mina inlägg och kan välja om du vill vara anonym eller uppge en adress till egen blogg eller e-postadress.

OBS: Alla bilder i inläggen kan klickas upp till större storlek.



måndag 4 april 2011

Färden mot torpet - Ett aprilskämt?

Så kom då den efterlängtade fredagen då helgen skulle tillbringas på det älskade Siggestorp. Jo, jo packade "dramaten", dator, böcker, underkläder, tidningar, kamera och gud vet vad. Tung blev den!
Tänkte komma iväg vid 11:a tiden. Jag kan berätta att det är något speciellt med jyckar, de vet precis - om man bara ska ut, bli lämnad för att matte ska till jobbet eller om man ska till landet. Vid det sist nämnda blir jycken helt galen av lycka. Hoppar, gnäller och skäller. Så iväg mot parkeringsplatsen som ligger ca 250 m - 300 m bort.
Låste upp! Bilen började yla, tjuta och tuta. Larmet! Tryckte hit och dit och fick tyst på´t. In med jycke, packning och satte mig till rätta. Vred om nyckeln, ingenting, nä absolut ingenting hände!
Startspärr - eventuellt batteritorsk?
Ut med Mollan, packning och påsar. Inte en enda dörr gick att låsa vare sig manuellt eller annat.
Den glada hundens svans började sloka och vi fick knata tillbaka mot hemmet. Tack och lov för att grabbarna på bilfirman kommit tillbaka från lunch!  Roffe, "älskade" Roffe tog sin lilla laddningsdosa och knatade med mig tillbaka till bilen. In med packning, hund......!
Visst gick bilen igång så men så också larmet. Herre min tid! Ett sånt väsen! Efter upprepade försök fick vi tyst på eländet och Roffe kunde vinka av oss med stränga förmaningar att inte stanna före Eskilstuna och att vi nog behövde köpa nytt batteri.
OK fram kom vi! Lagom för att ladda för en tripp till tågstationen, AM skulle komma med 3 tåget. Ett telefonsamtal - ja, ha, tåget var inställt p.g.a. personalbrist!!!!!!! SJ upphör aldrig att förvåna. Så i bästa fall skulle det bli 4 tåget.
Men kl 18.30 var alla på plats, det blev färdig rostbiff och potatissallad till middag, inget x-a här inte!
Även vindrutetorkaren kroknade under färden och började flaxa, så det blev till att köpa batteri á 1400 spänn, vindrutetorkare á 250 kr Summan av kardemumma 1650:-.

Men tack och lov för att Leffe finns och hela hans familj, värmen var ju på när vi kom och mannen i fråga är oerhört händig. Så han bytte snällt, utan att knota, mutade med lite mat, en ugnsgratinerad kassler, med äpple, sås av dijonsenap och massor av cheddarost. En "sjuttitalare" kanske man kan kalla den för, men då med ananas.


Men så småningom lägrade sig lugnet över torpet, söndagsgrytan puttrade på den gamla vedspisen som spred skön värme i köket och det sprakade från brasan i kammaren. Tog några interiörbilder, men lät välbehaget ta över, får väl "fota" lite mera under den efterlängtade påsken.




Men idag måndag är vi helskinnade återkommna till hemmet i Aspudden.

2 kommentarer:

Erik "Semlan" sa...

Tycker Molly ser fin ut, snygg klippning. Det var kanske bra att Roffe snällt fixade bilen, så där i starten.
Tycker inte alls Molly ser ut som en sill eller vad du sa, det kan du hälsa henne. ;-)

juanna sa...

Är det säkert att du inte har en 25-meters bassäng runt knuten??
Älskar bilden med spisen!!!! Ljuvligt!