Välkommen till min blogg

Varmt välkommen till min blogg! Jag har skapat denna för att ha lite roligt, dela foton och annat med andra intresserade. Som nämns i min profil älskar jag hundar, promenader, min lilla familj och torpet. Alla foton som visas på min sida är tagna av mig själv (IB Linnea) om inte annat anges. Min mor hette Elsa Linnea därav namnet på min blogg!
Du får gärna kommentera mina inlägg och kan välja om du vill vara anonym eller uppge en adress till egen blogg eller e-postadress.

OBS: Alla bilder i inläggen kan klickas upp till större storlek.



lördag 12 november 2011

Fototriss 158 - Kvinnligt



Denna gång blev temat kvinnligt! Säger som när det var manligt. Det är svårt att idag urskilja kvinnlig- resp manligt utfrån egenskaper. Det är viktigt att inte göra kvinnligt- manligt, till adjektiv. Nä, lika värde för könstypiska livserfarenheter är viktigare. Vi är alla individer men vi har faktiskt ett kön, såväl biologiskt som socialt. Därför tycker jag temat är roligt - skönt att slippa vara ett "det".


Att få fnissa, fnittra, prata, minnas, gråta, jämföra, känna igen sig och käka nåt gott en kväll med gamla väninnor, det gör jag gärna. Det är olsagbart. Har några goa manliga "fnisskompisar" också men det blir ändå annorlunda.
Den här boken kom ut 1981, efter en artikelsserie i Aftonbladet, "Kvinnor har ingen humor". Så därför är den skriven av kvinnor och för kvinnor. Väldigt rolig!


En badnymf, en kvinna som knappst skulle få stå modell idag för badmodet. Men visst är hon ljuvlig, fick denna lilla staty efter en föreläsning i mitten på nittiotalet. Känner mig nog lite mer besläktad med denna nymf än dagens förebilder i "hur vi ska se ut".


Men OK, lite flärd får det ju ändå lov att vara - "Jag e en tuff brud i lyxförpackning - en tuff brud i snyggt fodral......" Eller? Nä, tack o lov så är dojan en miniatyr, en inköpt present! Skulle just undra hur kroppen och fötterna skulle må efter en tur på stan med dessa.

27 kommentarer:

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Du är tidigt ute o jag är snabb på kommentar. Väl tänkt temaresultat.
Fast jag blev lite orolig en stund ang dojan :)Miniatyr, så skönt för att gå i dom där kräver sin kvinna!!!

Sister Moonshine sa...

Passande bilder till det kvinnliga temat. Gillar Badnymfen. Så ser många kvinnor ut!

Barnens Hjältar sa...

Åh vad fina saker, bra trissat!!

B i r g i t t a sa...

Ja så kvinnligt - häftiga skor :)

Anneli - A'la Foto sa...

Skon var riktigt läcker!! :O)

Ha en skön söndag!

judotter sa...

"Fnitter" minns jag med ett fniss, den var kul att läsa...

Badnymfen är verklighetsförankrad - dagens förebilder kommer med förljugenhet o photoshopande...

Där många ser flärd ser jag deformerade fötter. Är arbetsskadad!!
Bilden är vacker...

Nett sa...

Härlig triss, jag gillar din badnymf :) Och sådana skor skulle jag inte kunna gå i, förr men inte nu. Skulle nog bryta båda benen på en och samma gång ;) Ha en fin Söndag!

Eva Trillian sa...

Hurra för badnymfen :-)
Bra trissat!

Sladdertackan sa...

Fina foton! Och vilken underbar badbrud!

Tinezza sa...

Läcker badtant och fotat. Typiskt tjejigt att fnittra ;)

Ingalill sa...

Gillar bad damen :)

Erik "Semlan" sa...

Våra olikheter är en stor del av livets krydda. :-)
Du har fått ihop en fin och tänkvärd triss. Visst är vi alla individer!
Gillar din badnymf, ser härlig ut. Snyggt fotat vid spegeln. ;-)

Pysselfarmor sa...

Ahaaa den boken har jag också och badnymfen satt på en badrumsskylt jag hade en gång i tiden. Högklackat har jag ibland, men inte såååååååå höga klackar.
Det jag har på mina bilder har jag i min garderob och arrangerade sakerna på en spegel lagt på en stol utomhus.....det blev ett himla bra ljus i bilderna på det sättet.
Ha fortsatt skön söndag.

Powered By Porridge sa...

Kul tanken bakom trissen, men det där med skor - går det aldrig att kombinera festliga OCH sköna?

ormbunke sa...

Här blev det faktiskt lite fnitter när jag såg dina bilder.Snyggt jobbat. Ha de gott. Anita

Hero sa...

Härlig och rolig triss! Badnymfen är läcker!
ha en fin söndag

Anni sa...

Bra tankar. Badnymfen är ljuvlig, skon luktar nästan lite transa ;-)

Oliver sa...

Känner igen boken Fnitter. Tror att den kom ut ett par år i följd? Jag minns att jag gav min fru en lila variant (som tyvärr försvann i senaste flytten). Tack för ett färggrant inlägg och tack för kommentaren på min blogg.

kaxi sa...

Verkligen en kvinnlig triss. Mjuk, glad och näpen.

Jan Helleberg sa...

Väldigt kvinnlig triss. Fina bilder

Kicki sa...

Kul triss och vilka kvinnliga klackar men inget för mig;)!

SigridfraEnget sa...

Gillar din triss!!

http://llhertz.wordpress.com/ sa...

Fniss, sim och höga klackar - Härligt triss. Gillar!

Gilla sa...

Kul triss. Mycket bra.

Jah Hollis sa...

Fin triss. Fräck badnymf. :-)

Pialotta sa...

Visst är det så att det är en kombi av kvinnligt o manligt i vårt samhälle idag.. Tycker det är viktigt att vi blir lite mer jämnställda, men så finns det ändå gränser som du visar här.. Trodde oxså först det var en riktig sko och att det var en del av din kvinnlighet ;) Fina bilder alla tre :)

Anonym sa...

En sak som kvinnor har som män saknar, är förmågan att fnittra. Syrran och hennes väninnor kunde fnittra tills de kissade på sig.:-)
Det är faktiskt ngt helt gudomligt hos kvinnor. Vi gubbar kan garva och fnissa men aldrig fnittra! En kunskap jag haft hela mitt liv. Orkar inte läsa inläggen. Jag vet.

Janne K