Välkommen till min blogg

Varmt välkommen till min blogg! Jag har skapat denna för att ha lite roligt, dela foton och annat med andra intresserade. Som nämns i min profil älskar jag hundar, promenader, min lilla familj och torpet. Alla foton som visas på min sida är tagna av mig själv (IB Linnea) om inte annat anges. Min mor hette Elsa Linnea därav namnet på min blogg!
Du får gärna kommentera mina inlägg och kan välja om du vill vara anonym eller uppge en adress till egen blogg eller e-postadress.

OBS: Alla bilder i inläggen kan klickas upp till större storlek.



tisdag 21 augusti 2012

Postmuseum - Nya frimärken

Den 16 augusti fick Sverige 5 nya frimärken med motiv från våra mest kända textilkonstnärer. När så sker står Postmuseum i Gamla Stan, Stockholm för gratis inträde, kaffe och signering av formgivare och graverare.

En god vän Eva Ede som tidigare beskrivits i mina inslag om ateljéerna i Vinterviken har formgett, designat ca 50 frimärken. Men Eva Ede är en mångfasetterad etablerad konstnär, finns att söka på google. Här syns även Lars Sjööblom, gravör.





Det är första gången som textilkonstärers verk blir till svenska frimärken. Här har vi väl etablerade och väl kända och namnkunniga konstnärer. 
Märta Måås Fjällström (1871 - 1941), Mattor draperier, av naturen inspirerade mönster. Viola Gråsten (1910 - 1994), tyger i färgstarka mustiga färger. Teresa Oscarsson, f. 1951 som helst arbetar i ullgarn och målar med korsstygn. Lars Strunke, f. 1931, textil konst för offentlig och privat miljö. 


Lägg märke till att varje vykort har ett stämplat frimärke på framsidan! Som kan skickas utan att förfulas  av en vanlig poststämpel.


Ytterligare 4 frimärken gavs ut, designade av Lovisa Burfitt. En underbar vecka för alla filateister, med andra ord.
Passade på att hälsa på August Strindberg, en parallell utställning pågick. 


August Strindberg var ju känd som en flitig brevskrivare. Nu var det väldigt svårfotat därför att jag hade bara min lilla Lumix med mig och den har inget UV-filter.

För övrigt fanns en hel del att titta på och det lilla postmuseumet är väl värt ett besök. Tror att det kostar 40:- inträde till vardags.  Här kommer några smakprov.


Augusta Bruhn var en av de första kvinnor i statlig tjänst. Postverket anställde. Hon började år 1863 norr om Umeå. Augusta var 25 år, ogift och därför myndig. Gifta kvinnor var på den tiden omyndiga och kunde inte anställas. Augusta gifte sig aldrig och lämnade sin tjänst efter 47 år. Då hade hon inte en enda dags frånvaro från sitt arbete. 

(1858 fick kvinnor bli myndiga vid 25 års ålder om de var ogifta, gifta kvinnor tilläts ej bli myndiga).

http://www.postmuseum.posten.se/

6 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

Tack för länken! Intresserar mig mycket - nu måste jag skaffa dessa frimärken! ;-))

Anonym sa...

Mina frimärken tog slut häromdagen. Vilken tur att jag blev tipsad av Pysselfarmor om din blogg och de nya frimärkena!

Eva Ede sa...

Tack för ditt engagemang- fina bilder
och "fina märken"!

Ammis sa...

fin reklam för lilla postmuseet och frimärkskonstnären Eva Ede. Och naturligtvis ett intressant inslag om något som snart bara finns på museum.

Monica sa...

Visst är det fint med vackra frimärken. Och vanliga brev som dekoreras och görs som konstverk.
Men snart är väl den tiden helt förbi. Eller återuppstår den?
Jag hoppas det.

juanna sa...

Intressant. Nu vet jag var du träffade Strindberg.
O fina bilder.