Välkommen till min blogg

Varmt välkommen till min blogg! Jag har skapat denna för att ha lite roligt, dela foton och annat med andra intresserade. Som nämns i min profil älskar jag hundar, promenader, min lilla familj och torpet. Alla foton som visas på min sida är tagna av mig själv (IB Linnea) om inte annat anges. Min mor hette Elsa Linnea därav namnet på min blogg!
Du får gärna kommentera mina inlägg och kan välja om du vill vara anonym eller uppge en adress till egen blogg eller e-postadress.

OBS: Alla bilder i inläggen kan klickas upp till större storlek.



måndag 13 augusti 2012

Norra Öland - Del 3

Detta blir mitt 3:e inlägg med bilder från Norra Öland, tror aldrig jag blir klar med allt som jag så gärna vill dela med mig av. Denna gång går färden först till Jordhamn, med sin säregna och mycket karga natur.


Det här är den enda bevarade vinddrivna Skurkvarnen av de ca 50 som fanns på Öland i början av 1900-talet. Denna är ifrån 1850, uppfanns av ölänningen Olof Pettersson. Skur/slipkvarnen användes för att skura och slipa kalksten som huggits ut ur berget. Den Öländska kalkstenen har varit en viktig handelsvara för Sverige sedan medeltiden. Den äldsta metoden var att slipa/skura stenarna med hjälp  av oxar eller hästar. Männen högg och kvinnorna bevakade djuren.


Det som fanns kvar blev svårt att fånga på bild, därför visar jag en teckning av Nils Löfgren från 1810.




Sen när jag kollade runt lite på stranden så fann jag denna fantastiskt vackra färgglada eka som en total kontrast till allt det grå och steniga.


Eller varför inte en knippe lysande små solar.

Dags att besöka Sandvik, en marin idyll. Hav, vind och sol möts. En gång ett gammalt fiskeläger. Turistsäsongen hade ju inte kommit igång på riktigt så här var "gudagott att vara".


Den trivsamma, kombinerade fiskaffären och restaurangen som serverade och sålde färsk fisk till mycket humana priser hade sin alldeles egna tama gråtrut. Han eller hon," hen" kanske satt där lugnt och stilla o kollade läget.






Nyfångad rödspätta med gott mos och god sås. Rövarportion, så allt slank inte ner, men glad blev gråtruten  som artigt väntade tills brickan blev flyttad sitt ställ. Om det ska jag berätta senare.

Åter mot Haget längs med kustvägen, en sån vacker dag det blev. Bara till att njuta av ljuset och den skarpa horisontlinjen långt där borta!



3 kommentarer:

BP sa...

Du borde bli en ambassadör för Öland!!! Ja deras turistbyrå borde faktiskt betala dig dyra pengar för alla dessa "vykort" du lägger upp.
Älskar bilderna... och ön - minus rödspättan då;-)

Linnéa sa...

Tack BP, tror jag ska göra något o då högupplöst inte webbanpassat. Men, oj så många Ölandsfotografer det finns!

juanna sa...

Så har du gjort reklam för Öland igen med fina bilder.
Lustfylld ö med många motiv runt hörnet.
Gillar stenkåken - vilken utsikt! och vilken utsatthet när stormarna viner.