Välkommen till min blogg

Varmt välkommen till min blogg! Jag har skapat denna för att ha lite roligt, dela foton och annat med andra intresserade. Som nämns i min profil älskar jag hundar, promenader, min lilla familj och torpet. Alla foton som visas på min sida är tagna av mig själv (IB Linnea) om inte annat anges. Min mor hette Elsa Linnea därav namnet på min blogg!
Du får gärna kommentera mina inlägg och kan välja om du vill vara anonym eller uppge en adress till egen blogg eller e-postadress.

OBS: Alla bilder i inläggen kan klickas upp till större storlek.



torsdag 29 september 2011

INDIANSOMMAR - Höst

Svampår


21 grader varmt denna dag i Kjula - makalöst! Vet inte om det kallas för Indiansommar eller Brittsommar. Det går bara inte att åka hem ifrån torpet. Svamparna står som spön i backen och jag blir på gott humör bara jag kliver ut genom dörren.

Äpplena dunsar och faller, trots besöket på musteriet Stallarholmen, hästar, grannar, rådjur, rävar och koltrastars kalasande så finns det ändåhur mycket som helst.

                               Äppelår

En dag hade jag ett äpple på biltaket då jag åkte till stan! Lite läskigt om natten då det dunsar i backen och det är absolut kolsvart ute, men nu vet jag ju med säkerhet att "spökena" bara är  Åkerö äpplen.

Ska baka en smulpaj till kvällen. Baka är bland det värsta jag vet. Därför, att inget blir så där som jag har tänkt det. Sen får det väl bli en kantarellpaj också! En får se vad som komma skall ut ur ugnen?

Nä, tycker det är bra mycket roligare med "mat och potatis".

Mitt goda humör fick mig på lite matlagningstankar - Strunta i äpplen och kantareller. Nu vill jag fixa en pasta. Hämtade färsk salvia och persilja som ännu står grön i kryddlandet. Några egenodlade tomater som äntligen rodnat. Inventerade kylskåpet, jo det här ska nog gå bra.

Carbonara en Gordon Ramsay variant  med salvia, persija, ärtor, grädde, parmsan, en skvätt vitt vin och minimal "touch" av vitlök. Sen ska det vara rimmat fläsk, men man "tager vad man haver" så det fick bli några skivor kotlettbacon.

En riktig rövarportion blev det. Så det blir väl till att frysa in hälften.

Undrar om det finns mer spännande fönster än köksfönstren på torpet, där har jag fotat harungar, badande fåglar och rävar. Bilderna kan bli lite oskarpa då fönsterrutorna är av gammalt glas men vad gör det? En rävunge som nu börjar bli stor ville också äta, så den smög bakom trädet och käkade äpplen. Som tur var befann sig jycken Mollan innomhus.


Att "världen" är lite upp och ner just nu när det gäller klimatet kan man väl lugnt påstå - Vid vägkanten växer Lupiner och en och annan maskros lyser som solen i gräset.






 Men det vackraste är ändå rosorna.

Lill Lindfors har väl aldrig varit så vacker som den är detta år. Man just undra vem är vackrast originalet eller kopian, rosen alltså! Faktiskt svårt attt avgöra. (En av mina idoler)


Nåväl, hur gick det med pajen. Svamppajen alltså? Ganska ful blev den, men grannen fick provsmaka och den var god tyckte hon. Själv äter jag inte svamp, men älskar att plocka, puttra ihop något och ge bort. Så den åker in i frysen för att komma väl till pass i familjen senare.


Äppelpajen eller smulpajen blev så ful så att den inte ens gick att fotografera. Suck!

Sen kan jag bara inte låta bli att avsluta detta inlägg med ytterligare ett väsen i vår "Herres Hage" , Islandshästen, en av de vackraste av vackert. Står nedanför i hagen. Tror kraken heter Otúr men är inte säker.

Allt för denna gång - Nu ska jag låta jycken kissa, ta på mig pannlampan och njuta en stund av stjärnhimlen. Ha det bra där ute och njut av vädret som lär vara under helgen!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Härliga bilder och vacker text. Törs man skriva det?

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Trevligt bloggskrivande av dig. Vilket fint ställe du måste ha, blir lite avis.

juanna sa...

Landet är platsen för oss!!
Såååå avundsjuk på möjligheten att få vistas där - trösten är att drömmen finns kvar om ett eget land.

är det svamparna du skickade till mig???
gott var det i alla fall!!
härliga bilder... som vanligt.

Anonym sa...

Mmmmmm, vad mumsigt det såg ut! Och en rosa kastrull hade du också, hehe.
Vackra bilder och fin-fint "författat", alltid lika mysigt att titta in hos dig!