Välkommen till min blogg

Varmt välkommen till min blogg! Jag har skapat denna för att ha lite roligt, dela foton och annat med andra intresserade. Som nämns i min profil älskar jag hundar, promenader, min lilla familj och torpet. Alla foton som visas på min sida är tagna av mig själv (IB Linnea) om inte annat anges. Min mor hette Elsa Linnea därav namnet på min blogg!
Du får gärna kommentera mina inlägg och kan välja om du vill vara anonym eller uppge en adress till egen blogg eller e-postadress.

OBS: Alla bilder i inläggen kan klickas upp till större storlek.



tisdag 31 maj 2011

Radio Nord - Bonjour

SNACKA OM NOSTALGITRIPP!!!!!!!

Börja gärna med att klicka på länken! Men för att gå vidare så måste du klicka upp i vänstra hörnet på tillbaka pilen.
http://www.youtube.com/watch?v=lM1GhLx6Xo8&feature=email


Ja, vem av oss som är i 60+ åldern minns väl Radio Nord! Själv var jag 12 år då sändningarna började den 8 mars 1961. Jag lyssnade så ofta jag kunde och när jag fick fri tillgång till mamma och pappas radiogrammofon. Sen låg jag sent om kvällen med en transistorradio under kudden.
Ut strömmade musik, schlagers, dåtida pop, rolig reklam, nyheter och vad ni vill. Det var så spännande så spännande! Melodiradion var inte uppfunnen då.


Min tjejkompis mamma jobbade som städerska ombord och hade alltid så mycket spännande att berätta! Hon hade minsann träffat Siw Malmquist och andra spännande artister. Dessutom var hon och hennes familj bekanta med Jack S Kotschack som var var chef för det hela. Myndigheterna gjorde allt för att stoppa sändningarna, radiomonopolet infördes ju redan 1925 i Sverige. Tack och lov så gäller det inte längre! Sonen Jan Kotschack har kommit ut med en diktsamling - "Stick i väg Jack" som förutom dikter också innehåller bilder.  
Så självklart gick vi ombord på skeppet S:t Erik, fredagen den 27 maj då det var öppet hus med radiosändningar. På den tiden då det "begav sig" hetter skeppet Bon Jour och innan dess Isbrytare II. En mycket vacker modell av fartyget/isbrytaren fanns ombord, ett fantastiskt hanverk av någon. På bilder nedanför ser ni modellen samt Linneas (her self) kalufs med nosen i kameran som vanligt. Information finns på http://groups.yahoo.com/group/radionord/
Många radioentusiaster fanns på plats. Radio Nord sände ut i etern på kortvåg och mellanvågsfrekvenser denna dag. Det finns en tidning eller skrift för radio amatörer och andra intresserade. Hänvisningen till den är www.sdxf.se. Man kan också bli medlem.

Under däck pågick en utställning med dels modeller av våra fina och pålitliga isbrytare samt att där fanns många spännande fotografier som visade på hur livet tedde sig ombord på den tiden.

T.ex. en modell av den vackra isbrytaren Frej, ett gammalt foto på  Isbrytare II, Bon Jour, eller S:t Erik, ja kärt barn har många namn!


 Ett nerisat skepp i vår skärgård visar verkligen på hur livsnödvändiga dessa gamla isbrytare är och var. De flesta är ju döpta efter våra asagudar, Tor, Oden, Frej osv. Där fanns många intressanta foton och modeller. Men den vackra trappan ombord som ledde oss ner - ledde oss också upp så småningom.

"Bon Jour" hälsar Linnea till alla som tittar in på min blogg - Med en avskedsfras; "Mamma det höll" reklam för Duralexglas. Själv skrålar jag glatt med i refrängen på skivan med Siwan (Siw Malquist) som jag självklart har till bakgrundsmusik när jag skriver detta inlägg. Det finns massor av information att hämta på You Tube slå bara på Radio Nord.
Ti doo di damm, damm på er allihop!

http://www.youtube.com/watch?v=E05FrBDyDqI&feature=email

7 kommentarer:

Unknown sa...

Morrn.

Kul med så mycket historia, i alla fall för oss som minns.....

Många fina bilder var det också.

Ha de bra.

Hasse A

Unknown sa...

Morrn.

Klockan i mitt inlägg, det som står i rött visar
kl. 12.35 i din tid, verklig tid var då 21.35, din PC-klocka bör justeras efter verkligheten.

Ha de bra.

Hasse A

Linnea sa...

Fattar inte varför den visar fel, klockan i kanten visar rätt! Vad ända in i glödhetaste gör man åt det!!!!

Erik "Semlan" sa...

Jättefint inlägg I-B! Gillar att du har med så många foton. Jag minns lite...
Så fort mina korta ben kunde styra mig åt egna håll i unga år, dvs när jag börjat digga musik så var det NK:s musikhörna i Farsta centrum och Broddmans inne i stan som lockade. Då visste jag inte att en kompis arbetade där, i butiken på Storgatan nära Östermalmstorg. Det var vanligt att man fick lyssna i gamla telefonlurar när man ville lyssna på en singel eller höra delar av en longplay. Det fanns två lurar till varje skivspelare, så det gick att lyssna i bägge lurarna, fast i mono, eller så delade du lyssnandet med en kompis.
Broddmans-Broddmans-Broddmans, -Varför säger du Broddmans tre gånger? -Tre butiker!
Den reklamen minns jag och det var säkert många som besökte Broddmans tack vare reklamen. Min pappa tillhörde gruppen och köpte en del hemelektronik i Broddmans butiker. Det var den i Konserthuset som gällde för min pappa. Min kompis lärde jag känna betydligt senare, men lustigt att han arbetat dit jag tog mig för att lyssna på musik. Kanske korsades våra banor redan då?
Ha det så skönt under långhelgen I-B! :-)

Linnea sa...

Tack Erik, kul att du minns lite - du är ju så "ung". Sen efter Radio Nord blev det Radio Luxenburg! Det var grejer det. Sen blev det så att monopolet skapade medodiradion. Oscar Pedersens trio tål jag inte än idag. De tutade ständigt i radion. "Tut I luren" det var banne mig inget för en blivade tonåring.

juanna sa...

Det finns en cd som heter "Historien om Radio Nord" - jag skickar den via mail!!

Anonym sa...

Kul blogg men jag tror att jag måste ge ölite kommentarer.
Jan Kotschack har nyliget gett ut en bok men det är inte några dikter i den utan historien om Radio Nord.

Bon Jour som isbrytare har jag inte hört talas om. Hon var en lastbåt och hetter Margarethe. Fick sedan namnet Olga och efter köpet Bon Jour